DEKORASI BAJET

OUR LOVE...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

BUAH HATI KAMI....

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Thursday, October 29, 2009

entry ni agak lambat utk dikongsikan bersama disebabkan kesibukan seharian..tujuan ety kongsikan ini bukanlah untuk mengaibkan sesiapa tetapi utk dijadikan pengajaran di masa akan dtg..


last friday,

di pagi jumaat yg indah tetiba ety terima panggilan dari num yg tidak dikenali...


0175+++++....xingt dh num nya.. terus jwb....dgn nada terdesak dan kelam kabut terus bercakap.......


pemanggil : ety...ingat x kat kak as.....pekerja kat spa sepupu ety....

me : haaaa........
ingat (tp cm ingat2 lupa).....knp yer?

pemanggil : ni ha...kak as nak bg baby kat ety...ada x sesapa yang nak....kwn ety ada yang nak x?

me : ( ms ni terkejut sgt bila dgr)....anak sape?...kak as ni biar betul ni bukan perkara main2?


pemanggil : betul ni...kak as xmain2...kl nak mlm ni jugak kena ambik..kak as xboleh nak jaga sbb akak pn org susah..ni ada org letak kat akak suh bg kat sesapa nak....

me : isyhhhh....betul ker ni.....takut la sy kak....nnti org kata culik budak pulak...

pemanggil : betul xtipu...kl xcaya nnti leh buat report n prosedur anak angkat...yg penting ety ambik baby ni...



tu la antara perbualan ety dgn si pemanggil....mcm rasa xpercaya pulak...kebetulan kat opis tgh ramai...

so trus ety bgtau
pada yang ada...dgn spontannya ramai yg jawab "ermmm.....kl betul nak lah bby tu"..... haaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!betul ker ni!!!!!!!!!!!!!!!


tp yg jadi persoalan skrg siapa sebenarnya bby tu????siapa mak bapak dia???mana asal usul dia???ni satu persoalan yg perlu dijawab.......

n ety trus call kak as semula....bertnyakan dgn lbh terperinci ttg bby tu...


kak as ni pun xberapa tahu ttg bby....cuma dia ckap mak bby ni dh lari....yg nk bg ni bpk dia.... ety tnya 'dah kawin ker blm??'...kak as kata dh kawin KOT.....kl nak xbayar apa2 cuma bpk dia mintak byr duit ubat ms bersalin tu hr jer....

kesiannya kat bby tu.....mak dia masih muda...pas tu dh lari pulak....xsilap umur perempuan tu dlm 17thn...sgt muda...lelaki nya pulak dlm 22thn....kl tdk mak nya nak buang bby tu kat dpn masjid...MasyaALLAH....Jauhkan lah dari perbuatan kejam ini....Sesungguhnya bayi itu tidak berdosa...


ni lagi menguatkan hati ety tuk membantu...sekurang2 nya dpt mengelakkan pembunuhan di kalangan bayi....Minta jauhkan....Bayangkan mengandung 9bulan 9 hari ditambah dgn morning sickness....sakit semasa beranak...tiba2 nak buang bby....
isu semasa skrg pun ramai yg lakukan perbuatan kejam itu...buang bayi sana sini...ety xsangka yg benar2 berada di dalam situasi terkini....mungkin tuhan sayang bayi itu sbb tu tuhan jalankan seperti ini...


setelah berbincang dgn kwn2 kat opis....salah seorg dari kami bersetuju tuk ambil bby tu..iaitu kak diy yang berhati mulia...
dia sanggup ambil bayi tu tp bkn tuk dia....bayi tu tuk rakan kepada kakaknya di kampung yang telah 12 thn berkahwin namun blm dikurniakan anak...dr pengalaman lepas org tersebut pnh mengambil anak angkat ttp keluarga bby tersebut mengambilnya semula...


mungkin ini anugerah yang tuhan beri sekali lagi kepada mereka....pasangan suami isteri ini sgt bahagia tidak terhingga...
ptg tu jugak selepas kerja kak diy yang ditemani oleh adiknya dayah n linda(officemate ety) pergi ke Perak tuk mengambil bby tersebut...ety xdpt mngikuti sekali coz hubby tgh kerja...tuhan permudahkan segalanya mungkin mahu bby tersebut ditempatkan di tempat yg slmt....


di samping tu km di opis sama2 mendoakan semoga perjalanan mereka selamat...km juga sedekahkan beberapa keperluan bby seperti pakaian,botol susu dll krn menurut kata k.as bby tu tidak ada apa2 wlwpn sehelai baju....



terima kasih kepada linda...k.ayu...maya...k.ita....akma....k.ina....k.gee...ila....dan juga rkn2 lelaki termasuk la my bos....kira kecoh jugakla kat opis satu
hari...msg2 memberi pendapat....ety pn smpt balik rmh ambik baju rizqi ms kecik2 dulu tuk beri kpd bby tu...lbh kurang kul 9mlm mereka smpi...ttp sbg langkah keselamatan km telah memberitahu terlebih dahulu kepada pegawai polis terdekat...kbtln mmg ada yg kenal kat sana...kl jd apa2 pn xlah risau sgt..


hati ety yg berdebar2 kat sini menanti khabar berita..xlama lps tu linda mms pic bby tu...mmg comel...knp la ada yg xnak terima bby secomel ini....bby tu pun xbyk ragamnya mgkin dia sndiri tahu apa yang terjadi...smpi sana barula th pkr sebenar...



rupa2 anak tu lahir dari ibu bapa yg tdk sah.....kiranya anak L...... N.....(opsss maaf)...apapn bby tu xberdosa...keluarga xnak terima kehadiran bby tu...sbb tu diorg nak bg bby tu jauh dr prk...ms bby tu diserahkan si bapak bersama 2org perempuan (kl xsilap kakak lelaki tu) membawa sebakul brg2 bby yg telah disediakan...bersama susu brand NAN....dr segi pandangan kasar keluarga lelaki dr kalangan yg senang....mgkin sbb tu jugak keluarga malu dgn apa yg terjadi dn xdpt terima bby tersebut...selain tu mereka juga menyerahkan surat beranak serta dokumen berkenaan bby tu termasuk rekod kesihatan nya...semuanya lengkap...nasib baik ada surat beranak so segala urusan senang....Nama nya juga telah termaktub di dala sijil kelahiran.....


k.diy n linda sempat menyuruh lelaki tersebut menulis nota penyerahan disertakan cop jari skali...itu adalah sebagai bukti apabila terjadi sesuatu nnti..
menurut cerita...semasa bby tu nak dibawa ke KL bpk nya sempat mencium berkali2 bby tersebut dengan penuh kasih sayang...kita xtahu apa yang terpendam di sebalik hati lelaki tersebut...mungkin dia menyayangi bby itu...tersentuh jugak rasa di hati ni...alhamdullilah bby tersebut slmt smpi KL....


keesokkan harinya K.Diy bersama adiknya akan membawa bby tersebut balik ke kampung tuk diserahkan kepada penjaga sebenar...sblm bergerak balik ety sempat berjumpa bby tersebut..apabila memandang ke arah mata bayi tersebut amat tersentuh sehingga nak menitiskan air mata...Bagaimanakah nasib si kecil ini??adakah dia akan menerima realiti sebenar apabila dewasa kelak?


Semoga tuhan melindungi anak kecil ini.....
Sebagai pengajaran marilah kita ingat memperingati sesama insan semoga kita sentiasa taat dengan suruhan-Nya....dan semoga kisah ini menjadi tauladan dan pengajaran kepada kita semua..semoga kita dijauhkan dari perbuatan terkutuk itu..Apabilah nafsu telah menguasai diri beginilah jadinya....Nauzubillah.....


walauapapun ety rasa ini adalah satu tindakan yang tepat walaupun tidak tahu apa risiko yang mendatang tetapi sekurang2nya ety telah menyelamatkan satu lagi nyawa umat Islam yang tidak berdosa...Hubby juga menyokong dgn tindakan ety...juga fmly ety yg tidak skit pun menyalahkan tindakan ini malah memberi sokongan...juga kepada rakan2 yang terlibat secara langsung ataupun tidak...


Ni la wajah bayi berkenaan...maaf jgn disalah tafsir...bukan untuk mengaibkan ttp utk kita lihat betapa besarnya ANUGERAH yang Tuhan berikan.....

24 Comments:

  1. mrs.lune said...
    k.ety,adoiii rs sebak pon de bc entry kali ni...huhuhu.syukur baby tu di pass kan kepada org y bertanggungjawab dan y betol2 nak baby tu...
    ety said...
    kl ain tgk bby tu lagi sebak...akak pandang bby tu sayup jer rasa...bila akak kiss dia terus berair mata akak..
    wina said...
    salam ety
    alhamdulilah bb ni dah ade penjaga yang berhati mulia

    rizqi sangat comel...gerammm! :-)
    ety said...
    tu la wina...alhamdullilah....

    kira pun comel...gebunya dia... geram tgk...
    LuvZa said...
    akak pun sebak sgt bace citer ety ni..mmg bergenang gak airmate ni, tp kontrol cos kat opis..
    Camner la diorg ni kan..x der rase ape2 ke mase ngandung & branakkn bb tu??..
    ety said...
    k.liza....

    tu la dr pengalaman kita yg pnh mengandung ni mmg lg terasa kan..ke hulu ke hilir bawak bby dlm perut bila dh lekuar xnak pulak...

    kat luar sana ramai yang kawin bertahun2 yg xda rezeki dpt anak inginkan anak...
    ARA Lindungan Bulan said...
    syukurla baby tu ley diselamatkn..

    Kak ety!kak dina pegi mana??
    Dh 2bulan sy tertunggu2 dia..
    T jumpa dia kim slm kt dia eh..
    (w/pn dia x knl pn ara nie sapa.hakhak..i'm her silent reader)
    ~Pn.Ilah~ said...
    Ya Allah, sungguh comel bb tuh...Dulu kita sambut kelahiran bb kita ngan penuh gembira n pesiapan yg sempurna. Tp bb nih???Shiannya kt dia..huhu!! Kita doakan dia jd anak yg soleh/solehah....AMIN
    ety said...
    ara....


    tu syukur baby tu dh selamat..

    k.dina ada..alhamdullillah dia sihat..nnti kl akak jumpa or sms dia akak smpikan slm ara yer..
    ety said...
    ilah...

    btl tu...kita la insan paling gmbira menyambut kelahiran anak kan??sgala-galanya kita buat..

    tp nasib bby ni xsama..kita doa smga sgalnya sempurna utk dia..
    Mama Qiestina said...
    omg!

    sgt syedihhhh hati mama ni bile baca etry ety ni...

    betul2 ingat senang ke ngandong mabok2 tak hengat pastu beranak saket nak mati berjam2 pastu nak main buang jeee kan..tapi anak tuttt slalu sennag je kuar kan..

    takpala bb utu tak bersalahh..
    kite didik die baik2,jadi baik budak tuu..kalo org kasi baby kak yat pon nakk..bagus ety..besar pahala ety dapat :)
    ety said...
    kak yat..

    mmg sgt menyentuh hati bila tgk bby tu..tp menurut cerita, mak dia ada komplikasi masa beranak..

    kl ikutkan sy pun nak tp bg peluang kpd yg lbh memerlukan..

    tq kak..apa yg pnting bby tu selamat..mgkin tuhan lahirkan dia ada hikmat..Hanya Tuhan yg tahu segalanya..
    e-caR NazRin aka ibuEiymann said...
    salam..
    i'm speechless..murni sngguh hati ety..byk pahala tlg org nie.. esp. bayi yg suci & x b'dosa nie.. lbh baik serah kt org yg snggup nk jaga dpd bby dibuang kt mane2 ntah.. nauzubillah..

    nota kaki: kkdg geram gaks ngn kapel2 skg yg suke buat ank HARAM nie..adehh..kan baik nikah jer ms duk kemaruk b'chentan-chintun tue.. (in reality, org yg dh kawen TAK AKAN buang ank walau susah mcm mane pun keadaannyer)

    smoga jadi iktibar & pedoman buat kite smua..
    ety said...
    wslm e-car...

    ety tlg pun sebab rasa tanggungjawab sesama insan lbh2 lg melibatkan bby..ety pn ada anak kecik..tu lg menambahkan rasa kesian pd bby tu...

    yg tlg ambik bby tu dr prk my officemate k.diy n linda lg mulia coz sanggup smpi tgh mlm semata2 nak ambik tuk diberikan pd org lain...

    apapn yg terjadi ini kita jadikan iktibar..semoga ia tdk berlaku kpd sesiapa lg..
    HaninFarshid said...
    ety...sedihnya....entahlah ety...sometimes people tak appreciate anugerah Allah nie..

    comel baby tu..im happy dier dapat parents angkat yang akan membesarkan dier dgn penuh kasih sayang....

    hanin and farshid ingat one day..kalau ada rezeki lebih..kitorg nak amik satu anak angkat....family hanin memang ramai amik anak angkat...hanin memang suka ramai anak....
    ety said...
    hanin...

    ety pn hepy sbb dpt tlg baby yg xberdosa spt ni...xkira la bby ni dtg nya dr mana yg pnting dia insan yang tidak berdoasa...kl kita pandai corakkan hidup dia insyaallah dia akan jdi org yg berguna kelak..

    bagus impian murni hanin tu...ety sokong..
    Marsha~ said...
    ya Allah, comeeelll... mancung hidung dia.. beruntung sape yg dpt baby ni.... tapi ape2 pun, syukurlah, dia dilahirkan selamat dan tak menjadi mangsa bayi buangan... syukur sgt kan? ade jugak org nak membelanya..
    @e_da said...
    alhamdulillah baby ni dapat diselamatkan... wajahnya suci .. belum mngerti apa2... moga dia selamat n jd anak yg soleh... sebak baca kisah ni.... salam kenal..
    Kaseh NazLieza said...
    alhmdulillah sume bjln dgn lancar...syukur baby itu smpai ke tgn insan yg akn mnjaga dgn sepenuh ksh syg...mmg Allah sayangkn anak itu lg...apa2 pon slm perkenalan dr sye lieza...sye adalah slh seorg silent reader kak ety dr zmn kak ety mula2 kwen dlu..smpaila dh ader rizqi
    ety said...
    ae-da

    salam perkenalan....syukur baby ni slmat kan?...kl tgk bby ni mmg sedih sgt..
    ety said...
    nazliza...

    syukur...kita doakan baby ni membesar jadi anak yg soleh yer...

    o yer ker?..xsangka ada jugak yg sudi baca blog akak yg ntah apa2 ni..hehe..

    slm perkenalan juga dear..
    Kaseh NazLieza said...
    wah...happy betol hati liza kak ety reply my comment..ea la mne la taw kn kak ety ni slu bz jer...
    baby liza nk msuk 5bln dh...baby rizqi lg2 comel..dh besar mesti handsome kn..=)
    Mrs. Amie said...
    Hi Ety,

    Blog hopping.. oh! ada lagi ker manusia nie.. u're so nice! the baby is innocent.. sedey i rasa... but i think apa yg u buat tue, betul.. take care dear.. keep in touch!
    Kaseh NazLieza said...
    ecececehhh...
    apa lak nk dmalukn kak ety...
    insya Allah...1day kiter msti jumpa..wahmesti happening dgn gelagat baby msing2 kn...hahaha..

Post a Comment



Template by:
Free Blog Templates