DEKORASI BAJET

OUR LOVE...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

BUAH HATI KAMI....

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, February 17, 2010

Di saat semua orang hepy bercuti kami sekeluarga dikejutkan dengan satu berita yang amat tidak disangka-sangka..


12hb hubby, ety n rizqi balik ke ipoh after abis keje...coz 13hb ada majlis bertunang n nikah my cousin ( anak makyong)....anak lelaki nya bertunang n anak perempuan nya pulak bernikah..nasib lak rumah sebelah perempuan xjauh dari rumah so kami berjalan kaki jer la menghantar rombongan meminang..sblm zohor pulak semua orang bergegas ke masjid untuk majlis akad nikah yang sorang lagi ni..alhamdullilah semuanya selesai dengan baik..


kami sekeluarga pun hepy dapat jumpa ramai2..bukan senang nak berkumpul ramai2 ni coz masing2 sibuk dgn keje kan..so bila dah cuti panjang ni...ambil kesempatan jumpa family..ety n hubby lak ada plan nak g penang..siap dah booking bilik lagi..konon2 nak bawak rizqi jalan...lagi pun ipoh ngn penang xlah jauh mana sgt pun..


sedang kami duduk rehat2.dalam kul 5.15 macam tu tetiba satu panggilan di hp mak..masa tu mak baru nak lelapkan mata buat seketika...mak tiba2 menjerit..ety yang berada disebelah mak ketika tu amat terkejut..mak menangis-nangis..semua orang tanya kenapa???apa yang terjadi??


mak kata ngn adik beradik dia 'ayah sakit...ayah sakit tenat....'semua orang sangat terkejut...semua orang dah menangis-nangis..dan berdoa agar tidak ada sesuatu yang buruk berlaku...pada ketika tu seorang adik lelaki mak iaitu yang dipanggil Pak Ngah tgh keje (pegawai BOMBA)...tempat keje pak ngah lebih kurang 30minit dari rmh atok..so dia lah yang bergegas ke sana..dia pun dapt panggilan dari jiran di kampung...sesampainya dia di rumah atok...dia lihat atok dah terbujur kaku..tanpa bergerak..orang kampung pun dah ramai ketika tu..semua yang berada di situ kata atok dah tiada lagi..n pakcik ety lagi sorang call pak ngah tuk tahu perkara sebenar...masa tu lah kami rasa dunia ni gelap seketika..semua orang menangis teresak-esak..Pak Ngah bagitau yang atok dah xda...n salah sorang dari orang kampung call mak pulak..bagitau keadaan atok..masa tu mak terus nak pengsan n beberapa makcik ety yang lain pun macam tu..terkejut dengan berita tersebut..


semua terus balik ke kampung..lebih kurang 2jam jugak perjalanan ke sana..dengan keadaan jalanraya yang sibuk di musim cuti..sesampainya kami di kampung hanya yang dapat kami lihat sekujur badan yang tidak lagi bernyawa...sangat sedih ketika itu..orang yang amat kami sayangai pergi buat selama-lamanya..


masa tu orang kampung telah ramai menziarahi..sorang-sorang anak + menantu +cucu tiba..sorang sampai terus menangis...sorang lagi sampi menangis lagi...xtahan rasanya hati menanggung kesedihan...mmg xbaik meratapi ornag yang dah pergi..tp kadang2 perasaan tu datang sendiri tanpa dapat dikawal..selalunya atok akan turut sekali meraikan apa2 kenduri pun tapi kali tu dia mmg xnak ikut..dia kata nak berehat di rumah..


sebelum tu atok ada call pak ngah suruh pak ngah balik..dia kata ada perkara nak bagitau..pak ngan pulak kata lps 8mlm dia akan smpi sbb dia tgh keje masa tu..so atok pun kata lah ok..dia tunggu...pas tu atok ada call pakwan jugak..masa tu pakwan ontheway dr puchong ke ipoh..atok mintak pakwan singgah rumah dulu..tp masa tu dah lepas exit Bidor so pak wan kata 'lepas kenduri rumah yong la wan singgah yer ayah.....atok pun kata xper lah..ayah tunggu malam nanti...atok sempat tanya jugak anak-anak n cucu yang lain kat pak ngah..pak ngah kata kl x, mlm ni...esok pagi diorang balik la...mmg kami semua berpakat nak balik kampung selepas selesai jer majlis tersebut...kenapa lah kami xbalik awal...kl x msti sempat jmpa..tu la kuasa Allah S.W.T...Dia Maha Mengetahu...



yang sgt buat kami terkilan ialah xsempat nak jmpa atok semasa hayat nya ada...atok meninggal seorang diri..terduduk di dalam bilik air...kami semua xsempat menghadap disaat akhir dia...xda sorang pun yang sempat..12 anak + 9 menantu + more 50cucu + 5 cicit + 1 isteri semuanya xsempat..kami redha dengan pemergiannya tapi berasa amat sedih sbb tdk berada disisi ketika itu..kali terakhir kami berjumpa masa kenduri Rizqi 3minggu yang lalu..dia sempat buatkan Jijak Tanah tuk rizqi...rizqi lah satu2nya cicit lelakinya..atok dikebumikan hari ahad 14hb kul 11pagi...sepanjang mlm anak-anak dan cucu-cuc membaca Al-Quran tanpa jemu..membaca tahlil beberapa kali..semoga rohnya tenang...



tanda-tanda mmg xkelihatan..tapi sebulan sebelum tu atok pernah suruh my adik yg nom 2 n cousin lelaki sorang lagi dtg berjumpa atok..atok kata ada benda yang atok nak bagi kat diorang ni..mmg budak berdua ni rapat ngn dia..suka balik kmpung..tp diorng xbalik n planing nak balik masa CNY..masa kenduri rizqi tu pun atok mmg xsihat sgt..dia cepat penat..tp masa pagi tu dia sempat ke pekan membeli lauk pauk tuk anak cucu nak balik nnti..sbb tu bila dikhabarkan berita atok dah meninggal semua orang terkejut..ada orang kampung siap cakap
'baru jer tdi nmpak haji naik motor'...



tarikh atok meninggal sama ngn tarikh isterinya yang meninggal 20thn yang lepas...tu la..betapa kuatnya cinta mereka..pemergian atok amat kami rasai..sebelum ni kami balik kmpung dialah pencerita setia kepada cucu-cucunya..tapi kini dah tiada lagi...atok mmg suka buat lawak...suka bergurau..suka bercerita...xpernak marah..bukan kepada cucunya sahaja malah dari anak yang sulung sampi la bongsu xpernah sekali pun kena marah dari kecik smpi besar..apatah lagi kena pukul...atok mmg seorang yang penyabar dalam mendidik anak2..mmg susah nak jumpa seorang ayah yang tidak pernah marah dalam mendidik anak2..salah seorang nya atok...



hadiah paling bermakna yang atok bagi pada ety di hari perkahwinan ety ialah senaskhah Al-Quran...selang beberapa hari je dari tarikh ulangtahun kami yang ke-3 tahun..akan ety gunakan dengan sebaik-baiknya...


apapun atok n opah mesti berbangga dengan kejayaan anak-anak mereka..seperti mana anak-anak berbangga memiliki insan seperti atok n opah sebagai ibu bapa mereka..kami akan sentiasa mendoakan agar atok n opah dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama orang beriman dan beramal soleh..Al-Fatihah...













Segala kenangan bersama Aryarham Hj Ramli Awang akan terpahat dihati kami buat selama-lamanya...

9 Comments:

  1. ZuRaNaI said...
    kak ety,,
    semoga arwah atok bahagie di alam lain..sedih bc entry ni..
    reen-not-green said...
    takziah.. alfatihah..
    w|cKa` said...
    alfatihah.. takziah utk ety sekeluarga..
    Ena Mazly said...
    alfatihah... semoga rohnya dicucuri rahmat.
    HaninFarshid said...
    salam taziah dari hanin,farshid and kyra...semoga roh atok ety dicucuri rahmatnya...
    LuvZa said...
    Salam Takziah tuk ety sekeluarga
    Along said...
    takziah buat ety sekeluarga~
    Kaseh NazLieza said...
    takziah buat kak ety sekeluarga..moga kak ety n keluarga tabah mnhadapi ketetapan Illahi ini...
    CuppyCakeMommy said...
    so sorry for your lost babe..i pun both side atok dah takde lagi..huhuhu...kekurangan kasih sayang atok la kiranya i ni..btw salam kenal ye

Post a Comment



Template by:
Free Blog Templates